Paje

6 juli 2015

Beste mensen,

Het is alweer even geleden maar hier weer een berichtje van mij. Ik ben inmiddels over gestapt naar een project lifesteppers in Paje.

Ik kreeg een warm welkom van deze vriendelijke mensen. Ik kreeg een rondleiding door de village, vol met kleine Afrikaanse huisjes, en wegen van het witte strandzand. Allemaal mensen die je vriendelijk gedag zeggen en je van harte welkom heten in hun dorpje. Met de lunch een heerlijk bord met rijst, saus met bonen en een visje gegeten. Goed te doen alleen als je dit elke dag eet is het toch wel een beetje eenzijdig;)

Ik heb een gezin leren kennen met 6 kinderen en geen eigen huis. Hier wilde ik graag mijn project van maken, door hun te helpen aan onderdak. Ook het jongetje dat een pigment probleem heeft met zijn huid wilde ik graag helpen. Dus gestart met dit project, schooltas en uniform gekocht voor school en het eten betaalt zodat ze weer met veel plezier naar school kunnen. Het jongste ventje gaat na de rammadam ook naar school, dus ook hem geholpen aan schoolspullen en een uniform. Nadat we een huis gevonden hadden voor deze familie, het verteld aan hun dat ze daar mogen gaan wonen. Helaas liep het niet helemaal zoals gepland en wilde ze alleen in een ander huis gaan wonen als we wat bouwen op het land van haar familie. Haar verteld dat dat niet de bedoeling is van het project en dat ik daar het geld niet voor heb. Gelukkig kan ik haar kinderen wel helpen naar school en kan ik haar elke week wat eten brengen. Ook de medicijnen voor het jongste ventje kan ik betalen. En ik ben een gezellig dagje uit geweest met haar kinderen, wat hebben ze genoten van de aapjes en de speeltuin.

Inmiddels heb ik een ander gezin leren kennen. Het is een gezin met 5 kinderen. Zij wonen een klein huisje met 2 kamers, waarvan een kamer de muur eruit ligt waardoor deze niet te gebruiken is. Best even schrikken als je ziet dat kinderen op karton op de grond slapen en moeder in een bed met haar jongste zoontje, en dat allemaal in een kamer. Over een maand moet deze familie het huisje uit omdat er iemand is die wel wat meer huur wil betalen. Haar oudste zoon gaat soms dagen niet naar school om moeder dan te helpen met bijvoorbeeld een visje te vangen. Of spulletjes te verkopen om zo aan wat geld te komen. Moeder is bereid om met wat hulp van mij die ze nodig heeft, haar baan weer op te pakken. Zij bakte elke morgen brood en verkocht dit. Tijdens ramadan tijd heeft zij dus geen inkomen omdat zij dan niks kan verkopen. Als ik wat spullen koop voor haar voor het bakken, kan zij haar baan weer starten na de ramadan. En zo kan zij in de toekomst weer helemaal voor zichzelf en haar gezin zorgen. Ook ben ik met het jongste ventje en moeder naar het ziekenhuis geweest omdat hij erg ziek was. Na wat medicijnen is hij weer helemaal opgeknapt.
Vanmiddag ga kijken met haar in het nieuwe huisje. En als ze blij is met het huisje ga ik het huren voor haar, en ga ik een kamer voor de kinderen inrichten zodat zij weer heerlijk en gewoon kunnen slapen op een zacht matras. Dit kan ik allemaal doen dankzij de mensen die mij geholpen hebben door geld te storten. Heel erg bedankt allemaal!!;)

Als je je niet gedraagt dan word je door de politie geslagen met een stok. Een jongen die wat hart reed op zijn vespa en stop werd gezet. hij stopte blijkbaar niet snel genoeg en kreeg een klap op zijn voorhoofd en een op zijn wang. best bizar!
kindjes van nog geen drie jaar die vragen om geld, als je rondloopt in de village! Mensen die  die aan geld proberen te komen door te doen alsof ze kiespijn hebben, en als je een afspraak maakt om mee te gaan , niet meer op komen dagen!

Ja, ik geniet natuurlijk ook van alle leuke dingen met de kinderen. gezellig een potje voetballen op het mooie strand, kinderen die je komen opzoeken zomaar voor de gezelligheid, en super happy zijn als je een ijsje met ze gaat eten, helemaal top!

Ook geniet ik natuurlijk van het super mooie witte strand en blauwe zee en alle kitesurfers hier!

Xdenise