Eerste maandje Afrika!!

8 mei 2015 - Zanzibar, Tanzania

Er is alweer een maand voorbij van mijn fantastische reisje!! Na een super fijne reis van 13 uur gehad te hebben.. met een prachtig uitzicht van het hele eiland tijdens het vliegen stond ik dan op Afrikaanse bodem. Natuurlijk wat gestrest vergat ik mijn koffers op te halen en liep gelijk naar Ellen die mij op kwam halen. Gelukkig mocht ik weer naar binnen om mijn koffers als nog te halen. Op naar de verblijfplaats waar ik de komende maanden zou zijn. Ik kreeg een warm welkom van alle andere vrijwilligers die er op dit moment waren.

Mijn eerste werkdag brak de dag er na gelijk aan. Zamda, een meisje van 8 jaar met een verstandelijke beperking.. zijn kan nog niet lezen en schrijven en ook maar een paar woorden praten die zij steeds herhaald. Moeder krijgt tegelijk Engelse les van twee andere vrijwilligers. Bij binnenkomst kreeg ik gelijk een dikke knuffel van Zamda. Wat een heerlijk druk en vrolijk kind.

Natuurlijk heb ik ook mijn eerste ritje dalladalla meegemaakt. Een locaal en goedkoop vervoersmiddel. Hier worden natuurlijk zoveel mogelijk mensen in gestopt om zo veel mogelijk geld op de halen met een rit. Bloedheet en heel erg krap zittend tussen de locals kwamen we aan bij een ziekenhuis waar we gingen kijken of ze misschien kinderen wisten die bij ons op het project zouden kunnen komen. De wachtkamer zat heel vol maar wij mochten toch voor. Totaal geen privacy, iedereen liep in en uit op het bankje achter ons zaten mensen te wachten tot ze aan de beurt waren. Met de arts kwamen we niet veel verder, maar toch weer een ervaring rijker!
Muslim heb ik leren kennen, een lief mannetje van 2,5 jaar. Deze jongen heeft epilepsie en hypotonie, kan nog niet zitten, staan of praten. Bij hem gingen we op huisbezoek omdat moeder anders twee uur moet reizen en dit teveel stress is voor hem en moeder hem de hele weg moet tillen, omdat ze geen rolstoelen kennen. Met hem wat oefeningen gedaan om zijn nekspieren te trainen. Na de oefeningen en een massage viel hij in slaap. Ondertussen druppelde er een voor een zijn broertjes en zusjes binnen die ons een handje gaven en daarna naast moeder gingen zitten om ons is uitgebreid te bekijken. Ook een stukje Afrikaanse cultuur leren kennen, als ik stond te wachten tot er een kind kwam... deze komen uiteindelijk niet opdagen of ze komen 10 minuten voor dat jet is afgelopen. Moeilijk om afspraken te maken!! Ook de regentijd is soms lastig omdat de wegen dan erg slecht zijn waardoor ze niet kunnen komen.
Wat ik allemaal naast het werk heb gedaan; meerdere keren naar Stown Town geweest om daar heerlijk te eten of gezellig wat te drinken. Op het strand of op een boven terras met een mooi uitzicht over de zee. Of op de markt een Zanzibar pizza eten.

Gezellig met Manon naar Paje geweest waar we hebben genoten van de zon, het witte strand en de blauwe zee,. Naar kendwa geweest samen met Manon waar we naar de full Moon party zijn geweest! Super gezellig! De volgende dag.. op naar Nungwi waar we zijn gaan snorkelen bij het privé eilandje Mnemba in de helderblauwe zee. Het begon allemaal erg zonnig maar toen we op het strand gingen bbq kon je beter de zee in gaan die warmer was dan in de regen en wind op het strand te blijven. Na dit heerlijke weekendje gingen we nieuwe vrijwilliger ophalen. Eigenlijk zou ze 's ochtends komen maar ze had haar vlucht gemist op Nairobi. Dus om haar op te vrolijken gingen we met z'n alle.

Nog een mooie belevenis dan. We zouden met twee locale mensen gaan eten en hun zouden dan voor ons gaan koken. Ze hadden een verrassing. Manon, aisha en ik werden mee genomen naar een bruin houten bootje. We vaarde naar een jacht waar we over moesten stappen. Super leuk en heerlijk gegeten. Maar omdat er aan aantal zeeziek waren moesten we toch maar weer naar land gaan...maar die afrikanen met die houten boot wilde ons niet meer halen! Daar zaten we dan! Na een uur hadden ze eindelijk een bootje kunnen regelen.. een klein geel plastic boot whaaa best eng haha! Gelukkig was het maar 5 minuutjes varen. Weer een ervaring rijker dus

Dat was het weer voor vandaag..tot snel!

Liefs, denise